ترامپ در دادگاه عالی پیروز شد، اما دردسرهای حقوقی تازه شروع شده است

حکم دادگاه عالی پیروزی‌ای بود که ترامپ برای ادامه کارزار انتخاباتی‌اش لازم داشت، اما روزهای او در دادگاه هنوز به پایان نرسیده است

دونالد ترامپ در گردهمایی هوادارانش در ویرجینیا، ۲ مارس ۲۰۲۴‌ــ SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در دادگاه عالی پیروز شد و بر اساس حکم دادگاه، ایالت‌ها نمی‌توانند او یا هر نامزد دیگری را از شرکت در انتخابات محروم کنند.

به نوشته اسوشیتدپرس، هرچند این تصمیم مانع تلاش ده‌ها ایالت برای جلوگیری از نامزدی ترامپ در انتخابات می‌شود، ترامپ با چهار محاکمه قضایی جداگانه مواجه است، و مخاطرات حقوقی ترامپ شاید تازه آغاز شده باشد.

یک پیروزی فنی اما همچنان بزرگ

مهم‌ترین کارکرد حکم دادگاه عالی لغو حکم دادگاه عالی کلرادو بود که ترامپ را به‌دلیل نقض بند «شورش» بخش ۳ متمم چهاردهم قانون اساسی، واجد شرایط ریاست‌جمهوری ندانسته بود.

این حکم همچنین مانع تلاش ایلینوی، مین و سایر ایالت‌ها برای ممانعت از حضور او در انتخابات می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه عالی به موضوع بحث‌برانگیز نقش ترامپ در حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره نپرداخته است. این حکم تقریبا عاری از هرگونه اشاره به ۶ ژانویه یا شورش است و به این موضوع نمی‌پردازد که آیا ترامپ با زدن جرقه حمله به ساختمان کنگره، مرتکب چنین عملی شده است یا خیر.

در عوض، روی این سوال فنی متمرکز است که چه کسی با استناد به بخش ۳ می‌تواند در مورد یک چالش انتخاباتی تصمیم بگیرد.

بمبی ساعتی برای ۶ ژانویه ۲۰۲۵؟

این پرونده چشم‌اندازی ارائه داد که قاضی‌های غیرمنتخب مردی را رد صلاحیت می‌کنند که در روند نامزدی صدها هزار رای به او داده شده بود.

اما کابوس احتمالی دیگر این است که اگر کنگره تنها نهادی باشد که می‌تواند در مورد ردصلاحیت یک نامزد ریاست‌جمهوری به‌دلیل مشارکت در «شورش» تصمیم بگیرد، این تصمیم را در ۶ ژانویه ۲۰۲۵ می‌گیرد، زمانی که باید پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید کند.

دادگاه عالی راه احتمال اول را بسته است، اما شاید در برای احتمال دوم باز مانده باشد.

در گیرودار انتخابات

پرونده متمم چهاردهم یکی از دو موردی است که دادگاه عالی را وارد مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری می‌کند. هفته گذشته، دادگاه با بررسی درخواست تجدیدنظر ترامپ در مورد حکمی فدرال موافقت کرد. بر اساس این حکم، ترامپ مقابل اتهام‌های کیفری مبنی بر تلاش برای لغو نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ مشمول مصونیت قضایی نیست.

دادگاه ترامپ برای رسیدگی به این اتهام‌ها قرار بود روز دوشنبه ۴ مارس آغاز شود اما در پی درخواست تجدیدنظر، به تعویق افتاد. دادگاه عالی در اواخر آوریل به درخواست تجدیدنظر رسیدگی می‌کند و احتمال دارد نتیجه دادگاه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نشود.

اقدام در ایالت‌ها

حکم دادگاه عالی مانع استفاده از بخش ۳ علیه مقام‌های فدرال بدون دخالت کنگره می‌شود، اما دست ایالت‌ها را باز می‌گذارد این ماده قانونی را علیه مقام‌های ایالتی به کار ببرند.

مشقت‌های حقوقی پیش‌روی ترامپ

کمتر کسی انتظار داشت که دادگاه عالی مانع نامزدی ترامپ در انتخابات شود. اما او مسیر حقوقی پرمخاطره‌تری در پیش دارد.

اولین دادگاه ترامپ، به اتهام جعل سوابق تجاری در جریان کارزار انتخاباتی در سال ۲۰۱۶، قرار است اواخر ماه جاری در نیویورک آغاز شود. او همچنین در مورد حکم قاضی دادگاه نیویورک به پرداخت جریمه ۳۳۵ میلیون دلاری بابت جعل و غرامت ۸۳ میلیون دلاری به اتهام افترا درخواست تجدیدنظر کرده است.

بسته به اینکه حکم دادگاه عالی در مورد مصونیت قضایی ترامپ چه زمانی صادر شود، او همچنان پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر، با اتهام‌ تلاش برای لغو نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ مواجه است.

دو پرونده دیگر به احتمال زیاد بعدا مطرح می‌شود‌ــ در آتلانتا ترامپ با اتهام‌های ایالتی در مورد انتخابات ۲۰۲۰، و در فلوریدا با اتهام نگهداری نامناسب مدارک محرمانه پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری مواجه است‌ــ اما انتظار می‌رود دادگاه به تعویق بیفتد.

حکم دادگاه عالی پیروزی‌ای بود که ترامپ برای ادامه کارزار انتخاباتی‌اش لازم داشت، اما روزهای او در دادگاه هنوز به پایان نرسیده است.

بیشتر از جهان